[Commercial Review] Pearle, Maag Lever Darm Stichting, Hertog Jan
- Bureaus
- 23 mrt 2016 @ 12:59
- Link
-
Gérard Ghazarian
CEO
Candid Group - Commercials
- 23 mrt 2016 @ 12:59
- Gérard Ghazarian
De concurrentie heeft de humor invalshoek blijkbaar zo succesvol geclaimd dat Pearle het tijd vond om de communicatie over een andere boeg te gooien en voor anker te gaan in de haven van -fashion capital- Volendam. Pearle introduceert Jan Smit als visueel gehandicapt boegbeeld.
De concurrentie heeft de humor invalshoek blijkbaar zo succesvol geclaimd dat Pearle het tijd vond om de communicatie over een andere boeg te gooien en voor anker te gaan in de haven van -fashion capital- Volendam. Pearle introduceert Jan Smit als visueel gehandicapt boegbeeld. Ter illustratie heeft Jan een menukaart omgedraaid in z’n handen, zit op 20 cm van een grootbeeld flatscreen te gamen, leest en zingt 'oren' i.p.v. 'ogen' enz.. Het probleem is duidelijk; Jan moet aan de bril. De oplossing komt van Pearle want 'daar word je goed geholpen'. Tja, en dat is de reden om naar Pearle te gaan? Een bril is toch ook mode, ijdelheid, een signaal afgeven, je goed voelen? Heeft Pearle niet een fantastische collectie monturen die je nergens anders vindt? Zijn ze niet concurrerend met hun prijzen? Hebben ze geen snellere service? Ruimere openingstijden? Neen, niets van dat al, ze hebben wel Jan Smit en die mag z’n nieuwe bril terugbrengen als ie toch niet bevalt. Pearle heeft dus ook geen stylistes. Je zou bijna zeggen: dat kan leuker.
Poep
Poep, menselijke poep, da’s geen makkelijk onderwerp om aan de orde te brengen in het kader van de maatschappelijke bewustwording. De Maag Lever Darm Stichting introduceert: “check je poep”. Daarbij geen verbloemend taalgebruik als “fecaliën”, of “grote boodschap”, maar gewoon -poep-, een woord dat iedereen begrijpt en waar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Op die manier maak je jezelf niet groter dan je bent en maak je het voor je doelgroep (heel Nederland) begrijpelijk. Om de boodschap toegankelijk en herkenbaar te maken is gekozen voor een aantal BN-ers dat aangesproken worden door hun poep. Leuk telefoongesprek met de voice-over zal dat zijn geweest. “We willen je graag als pratende drol… Nee, dat zie je verder helemaal niet, we suggereren het alleen. Jouw stem komt uit de toiletpot en vertelt het verhaal”. De Maag Lever Darm Stichting maakt het moeilijk bespreekbare bespreekbaar en laat tegelijkertijd zien dat het vooral heel verstandig is om met enig regelmaat toch even te checken alvorens de spoelknop in te drukken. Een knappe campagne.
Hertog Jan
Hertog Jan wat maak je me nou? Het was altijd perfect en nu ineens lijkt het alsof er teveel zendtijd was ingekocht en de commercial dus onverwacht iets langer moest worden. De voice-over wacht op wat gaat komen met (te) lange stiltes, waardoor de vaart er totaal uit is en de samenhang verloren gaat. Het Hartog Jan brouwersambacht boet op deze manier in aan kwaliteit en dat is jammer van het beeld dat tot nu toe zo zorgvuldig is neergezet. Wat interessanter extra beeldmateriaal en een vlottere edit hadden de boel nog kunnen redden. Er is nu gewoon te weinig tekst, het had anders ingesproken moeten worden en met een andere stem. Laat Hans Böhm die vreselijke UWV radiocommercials doen, maar geen bier, geen ambacht, geen sympathieke brouwers. Deze commercial voelt een beetje houtje-touwtje en dat is jammer voor het merk, de liefde voor het vak die je wilt etaleren en de mooie bieren die uiteindelijk in de schappen staan. It’s got to be perfect.
Gérard Ghazarian is CEO van Candid Group
www.candidvalley.com
</p> <p><strong> <iframe frameborder='0' height='304' src='http://www.youtube.com/embed/pGELWo7lWgM' width='540'/></strong></p> <h2><strong>Poep</strong></h2> <p>Poep, menselijke poep, da’s geen makkelijk onderwerp om aan de orde te brengen in het kader van de maatschappelijke bewustwording. De Maag Lever Darm Stichting introduceert: “check je poep”. Daarbij geen verbloemend taalgebruik als “fecaliën”, of “grote boodschap”, maar gewoon -poep-, een woord dat iedereen begrijpt en waar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Op die manier maak je jezelf niet groter dan je bent en maak je het voor je doelgroep (heel Nederland) begrijpelijk. Om de boodschap toegankelijk en herkenbaar te maken is gekozen voor een aantal BN-ers dat aangesproken worden door hun poep. Leuk telefoongesprek met de voice-over zal dat zijn geweest. “We willen je graag als pratende drol… Nee, dat zie je verder helemaal niet, we suggereren het alleen. Jouw stem komt uit de toiletpot en vertelt het verhaal”. De Maag Lever Darm Stichting maakt het moeilijk bespreekbare bespreekbaar en laat tegelijkertijd zien dat het vooral heel verstandig is om met enig regelmaat toch even te checken alvorens de spoelknop in te drukken. Een knappe campagne.   </p> <p><iframe frameborder='0' height='304' src='https://www.youtube.com/embed/O_6Byk6aGyU' width='540'/>     </p> <h2><strong>Hertog Jan</strong></h2> <p>Hertog Jan wat maak je me nou? Het was altijd perfect en nu ineens lijkt het alsof er teveel zendtijd was ingekocht en de commercial dus onverwacht iets langer moest worden. De voice-over wacht op wat gaat komen met (te) lange stiltes, waardoor de vaart er totaal uit is en de samenhang verloren gaat. Het Hartog Jan brouwersambacht boet op deze manier in aan kwaliteit en dat is jammer van het beeld dat tot nu toe zo zorgvuldig is neergezet. Wat interessanter extra beeldmateriaal en een vlottere edit hadden de boel nog kunnen redden. Er is nu gewoon te weinig tekst, het had anders ingesproken moeten worden en met een andere stem. Laat Hans Böhm die vreselijke UWV radiocommercials doen, maar geen bier, geen ambacht, geen sympathieke brouwers. Deze commercial voelt een beetje houtje-touwtje en dat is jammer voor het merk, de liefde voor het vak die je wilt etaleren en de mooie bieren die uiteindelijk in de schappen staan. It’s got to be perfect.     </p> <p><iframe frameborder='0' height='304' src='http://www.youtube.com/embed/8hbzFkZAm6M' width='540'/></p> <p><a data-cke-saved-href='http://nederlandsmedianieuws.nl/columnisten/Gerard-Ghazarian.html' href='http://nederlandsmedianieuws.nl/columnisten/Gerard-Ghazarian.html' target='_blank'><strong><font color='#0066cc'>Gérard Ghazarian</font></strong></a> is CEO van<strong> <a data-cke-saved-href='http://www.candidvalley.com/' href='http://www.candidvalley.com/' target='_blank'><font color='#0066cc'>Candid Group</font></a><br/> <a data-cke-saved-href='http://www.candidvalley.com/' href='http://www.candidvalley.com/' target='_blank'><font color='#0066cc'>www.candidvalley.com</font></a></strong></p> <p> </p>
-
Gérard Ghazarian
- Werkt bij: Candid Group
- Functie: CEO
- Website:http://www.candidvalley.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Alternatief programma gelanceerd:... 16-05-2025
- Adnight vernieuwt en groeit in 202516-05-2025
- Vier keer goud bij Esprix Awards 202515-05-2025
- Interne communicatie kan wel wat... 15-05-2025
- ASN Bank lanceert nieuwe merkstijl15-05-2025
- 'Een stukje van mij' van KPN en... 13-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management